Przedsiębiorstwa potrzebują dynamiki działań marketingowych. Rzec można wiele w tym temacie, ale dla wielu firm utrzymanie w pędzie rozwoju, czy też pozycji rynkowej lub zwiększanie udziału w rynku stanowi cel nadrzędny. Przedsiębiorcy prześcigają się w tworzeniu nowatorskich rozwiązań mających zdobyć choć jedną z powyższych przewag. W sukurs wojny rynkowej przychodzą narzędzia marketingowe – te oklepane lub te, które w dobie marketingu uważane są jako nowoczesne. Na potrzeby tego artykułu skupimy się na strategiach promocji, które w głównej mierze mają dawać znaczną przewagę rynkową.
Strategie promocji to zbiór narzędzi marketingowych i działań zmierzających do pozycjonowania oferty w umysłach Konsumentów. Dzięki tym wytycznym jesteśmy w stanie zaprojektować pełne wdrożenie promocji marketingowej i uniknąć wszech obecnego chaosu występującego w firmach.
Uzyskanie przewagi rynkowej wiąże się z wdrożeniem konkretnego planu. Plan ten powinien zawierać cele jakie organizacja powinna uzyskać stosując strategię promocji.
Skupimy się na dwóch rodzajach strategii promocji – push i pull, które w teorii stoją do siebie w opozycji. Sukcesem będzie połączenie tych dwóch narzędzi i umiejętne balansowanie pomiędzy nimi w celu uzyskania wyższej skuteczności, efektu oraz przewagi nad konkurentem.
Z tego artykułu dowiesz się:
Efektywne zaprojektowanie promocji to nie efekt przypadku, ani niewiedzy. Samo wdrożenie niesie za sobą znaczną dozę stosowania komunikatów, którego celem jest poinformowanie grupy zainteresowanych o wartościach, możliwościach i cech danej marki. To działanie samo w sobie pozwala osiągać konkretne zyski, a także zbudować grono wiernych ambasadorów i klientów samych w sobie. To jednak znaczny skrót myślowy, który w działaniu nie jest już taki prosty.
Strategia promocji push (pchanie) inaczej mówiąc strategia pchania. Interpretując to w dwóch zdaniach mamy do czynienia z aktywnym promowaniu produktu i jego przepychaniu przez wszystkie etapy leja sprzedażowego. To element dystrybucji intensywnej i oznacza nakłanianie uczestników kanału dystrybucyjnego do sprzedawania i promowania oferty producenta, czyli potocznie mówiąc pchania jej przez kanał.
Strategię tą najczęściej stosuje się do produktów bez wyraźnie ukształtowanej marki oraz mało zróżnicowanych pod względem jakości i ceny.
Najczęściej ten typ promocji obserwujemy za pomocą wykonywanych działań producenta, który dystrybuuje produkty za pomocą swoich partnerów, punktów partnerskich lub hurtowników.
Instrumentami, które firmy wykorzystują w promocji są:
– reklamy, czyli płatne formy rozpowszechniania swojej oferty w środkach masowego przekazu lub własnych mediów społecznościowych (witryna internetowa i social media),
– sprzedaż bezpośrednią, czyli prezentacja oferty klientowi za pomocą przedstawicieli handlowych lub firm zewnętrznych,
– promocja konsumencka i handlowa, czyli czynności zachęcające do wyboru oferty spośród konkurencyjnych we właściwym czasie do właściwej grupy (klient, pośrednik),
– działania PR, czyli komunikowanie otoczeniu w celu uzyskania jakże niezbędnej uwagi Klienta i wzbudzenie zainteresowania przedsiębiorstwem lub marką,
Firmy w celu uzyskania wysokich wolumenów sprzedażowych powinny prowadzić działania wielotorowe, równoległe, często łącząc kilka w tym samym czasie (Multichannel).
Co to jest dokument strategii promocji. Określa się go jako plan działania, który zawiera cele, kierunki działań, kanały dystrybucji oraz metody realizacji planu (taktyki) i elementy pomiarowe (KPI). Strategia jest narzędziem, które pozwala nadawać tempo działania oraz funkcjonowania każdej organizacji. W tym celu na pomoc przychodzą potocznie mówiąc Deadline’y, które powinny zamykać w czasie każdą operację związaną z promowaniem produktu/firmy/marki.
Multichannel niejako narzuca firmom obecność w wielu kanałach, stąd wybór narzędzia promocji powinien decydować lider mający znaczne doświadczenie we wdrożeniu działań operacyjnych.
Projektowanie powinno odbywać się na podstawie twardych danych, które każda firma powinna posiadać. Decyzyjnych w obszarze MŚP nie powinna odbywać się na zasadzie „wydaje mi się” – w związku z czym decyzję należy podejmować na bazie pewnych analiz. Strategia promocji określa KPI czyli kluczowe punkty styku. KPI to drogowskaz do zwiększania wolumenów wzrostu Przedsiębiorstwa, na podstawie których powinno podejmować się decyzje menedżerskie. Analiza rynku, konkurencyjności, potrzeb konsumentów, wskazanie problemów w sektorze to niejedyne elementy, na podstawie których należy podejmować decyzje o wyborze sposobu promowania się organizacji. Dodatkowo chciałbym wskazać komunikację, którą firmy często pomijają w kontakcie z Klientem. Niestety, jednak to ważny czynnik pozyskania uwagi.
Polecamy: Dodatkowo zwróć uwagę na formę przewagi rynkowej – USP, czyli unikalny wyróżnik na tle konkurencji. Warto mieć to z tyłu głowy, bo projektując kampanię promocyjną warto wskazać odmienny punkt widzenia. Powielanie tego samego działania, materiału doprowadzi do efektu spamu, przesycenia, zobojętnienia lub tez innego, o którym nie warto tu wspominać.
Najczęściej stosowana strategia w tym stuleciu. Rozwój internetu doprowadził do zmiany podejścia do nabywcy. Mówi ona o budowaniu relacyjności z Klientem w ten sposób, aby ostateczny Konsument zbudował trwałą więź z marką.
Strategia pull zakłada przyciąganie uwagi odbiorcy, za pomocą takich narzędzi jak aktywność w mediach społecznościowych oraz co raz bardziej zyskujący na znaczeniu content marketing. Działanie w obrębie tej strategii ma na celu wzbudzenie zainteresowania marką, produktem lub usługą. Dąży do nawiązania długofalowej i emocjonalnej relacji z klientem. Jest efektywna w przypadku rozpoznawalnych marek.
Takie podejście powoduje zwiększenie skuteczności działania firm w zakresie dystrybucji dóbr, jednak z drugiej strony skraca diametralnie dystans na linii Firma-Klient. Każde działanie niepożądane natychmiast ukazuje światło dzienne, co w efekcie końcowym wyzwala w organizacjach stosowanie wyższej jakości obsługi Klienta oraz podniesienia jakości produktów.
Łączenie strategii push i pull
W praktyce obie strategie przenikają się wzajemnie, jeżeli są wykorzystane umiejętnie. Za pomocą narzędzi „push” kreujemy właściwą potrzebę, by następnie dzięki narzędziom „pull” zaprezentować markę jako najlepsze rozwiązanie spośród konkurencyjnych i jednocześnie tą potrzebę zaspokoić.
Stworzymy taką, która będzie!
Wybór strategii promocji może odbywać się na wiele sposób. Problemem w firmach okazuje się dobór właściwej strategii do danej marki. Wiele czynników odpowiada za skuteczność tworzenia kampanii promocyjnej i zależy od:
-grupy docelowej,
-branży firmy,
-profilu firmy,
– budżetu.
Mając tak zaawansowaną wiedzę, będziemy wiedzieć jaką metodę wybrać, aby uzyskać satysfakcjonujące efekty. Gdybyś jednak nie radził sobie z wdrożeniem tego narzędzia promocyjnego w firmę to zachęcamy do kontaktu, a będziemy mogli wspólnie przejść przez tą trudną podróż!