Spis Treści:
Walka o uwagę Konsumenta.
Sytuacja na rynku.
Model Kompozycji Marketingowej (Marketing Mix) – co to jest?
Rozwiązania, które dają przewagę rynkową.
Marketingowa rywalizacja pomiędzy konkurentami o dominację na rynkach staje się co raz bardziej skomplikowana. Obserwujemy różnorodne działania strategiczne, które ukierunkowane są na realizację celów biznesowych. Niejednokrotnie te działania można nazwać pionierskimi, bo pojawiają się po raz pierwszy. Jednak trudno określić je jako nowatorskie, ponieważ nie posiadają „solidnych” podstaw marketingowych, a tym bardziej zaawansowanych rozwiązań strategicznych. Efektem tego jest krótki cykl życia „okazji” pozbawionej oczekiwanych efektów. Zatem obserwujemy jedynie krótkotrwałe „taktyki”, które mają zdominować działania konkurentów. Co zatem widzimy na rynkach?
Agresja w działaniu, brak etyki, pogwałcenie dóbr osobistych, czy własności intelektualnych. To tylko niektóre elementy dominacji, które i tak nie prowadzą do zwiększenia udziału w rynku. Efektem tego miało być zwiększenie liczby klientów, przychodu, a w wielu założeniach nawet zysku. Natomiast rzeczywistość (czytaj Klient) dość szybko weryfikuje podmioty szczególnie te pozbawione historii (udokumentowanego doświadczenia), dla których wdrożenie strategiczne. Udoskonalenie produktu lub usługi, stanowi nikłe zaangażowanie w działaniu, a generuje jedynie rozczarowanie i brak chęci do podejmowanie kolejnych prób rywalizacji o Klienta z innymi podmiotami.
Oczywiście, że tak! Jednak działań mających zdobyć uwagę Klienta jest całe mnóstwo, a firmy prześcigają się w dążeniu do jego decyzyjności. Co zatem zrobić, aby skutecznie zapaść w pamięci Klientów? Jakie działania marketingowe wdrożyć, aby skuteczniej zwiększać udziały w rynku? Odpowiedzi jest wiele, aż wiele…
Z pomocą przychodzi nam tzw. Kompozycja marketingowa znana jako marketing mix. Być może pomyślisz – marketing mix? przecież to stare narzędzie, zrobiłem je dawno i to nie działa. Działania marketingowe powinny być aktualizowane przynajmniej raz na dwa lata. Powód? Zmienia się oczekiwanie Klienta, zmienia się rynek. Jeżeli nie dostosujesz się do warunków, rynek nie dostosuje się do Ciebie.
product (produkt) – skup się na swoich wszystkich produktach, czy one przynoszą Ci tą samą satysfakcję. Zrewiduj, czy obecne marże, które posiadasz dalej przynoszą zwrot z inwestycji. Pomyśl o tym, jak produkt ma się do innych konkurencyjnych. Zobacz, czy faza życia tego produktu tj. wejście na rynek, rozwój, dojrzałość i spadek, skutkujący ograniczeniem lub wycofaniem, mają odzwierciedlenie chociażby w cenie. Pomyśl, czy nie warto wprowadzić produktu, który przykuje uwagę Konsumenta chociażby samym wyglądem (opakowanie) lub komunikacją (nazwa lub hasła funkcyjne), które stworzą wrażenie odmienności. Pomyśl o angażu dobrej jakości grafika designera oraz marketera wizjonera, którzy przygotują wszystkie niezbędne koncepcje. Pozwolą uzyskać przewagę rynkową (uwaga konsumenta jest kluczowa, wrażenie odmienności).
Place (kanał dystrybucji) – kanały dystrybucji są kluczowe z punktu widzenia sprzedaży. To w jakim kanale będziesz się pokazywać docierając do Konsumenta zależy od uwarunkowań wynikających ze strategii marketingowej (mamy nadzieję, że ją masz spisaną). Kanały to nie tylko lokalizacja sklepów, za pomocą których sprzedajesz produkt, ale również kanały dotarcia w internecie. Silne trendy, które wkraczają do naszego Świata wyzwalają większe zaangażowanie u Właścicieli firm, bo Multi Chanel (wielokanałowość) odgrywa co raz to większą role. Użytkownicy w internecie rozpoczynają poszukiwania produktów w jednym miejscu, a podejmują decyzję o zakupie w momencie gdy będą mieć np. 7 lub 8 punktów styków z produktem. On serfuje po kanałach, a czy Ty jesteś we wszystkich? Zapewne nie. A to błąd. Jeżeli użytkownik ma kilka punktów styku z produktem to kampanie reklamowe konkurencji za pomocą charakterystyki nr IP skierują reklamę do niego. Śledzące reklamy konkurencji zapewne zwrócą uwagę na siebie i w pełni wykorzystają uwagę Klienta na podjęcie decyzji o zakupie.
Nie możesz być w tyle. Jeżeli masz z tym problem odezwij się do Nas, a zapewnimy Tobie obecność w każdym niezbędnym miejscu.
Promotion (promocja) – o reklamach nie będziemy tu pisać, bo to temat oklepany i niewiele może wnieść do pożądania i zwrócenia uwagi Klienta. Jednym z elementów wywołania takiego stanu to widok kupna produktu przez innych Klientów tzw. owczy pęd. Jeżeli kupił jeden Klient to łatwiej kupi kolejny. Jak to zatem zrobić, aby taki stan pożądania wywołać?
Zamontuj zatem licznik w miejscu zakupowym, wskazującym ilość i w czasie dokonywanych zakupów. Zwiększy to efekt pożądania produktu. Warto zwrócić uwagę, że w każdym sklepie budowanym na woocommers, presta shop możesz skorzystać z wtyczek, które taki efekt podniesie.
Jak już sam widzisz nie tylko marketing mix może drastycznie podnieść działania, o których często myślimy w kategoriach przeszłych – nie da się. |Zrobiłem, ale nie dało to efektu, nie umiem itd. Jeżeli nie umiesz to zawsze możesz się odezwać do nas, a my przygotujemy właściwe strategie na uzyskanie przewagi rynkowej Twojej firmy.
Samo zwiększenie pożądania na produkt wiąże się ze wzrostem sprzedaży, zatem myśląc w kategoriach wartości nie możesz zaprzestać poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.